nicolevanklink.reismee.nl

Eerste week in Nieuw Zeeland

De eerste week Nieuw Zeeland zit er op, waarin we al heel veel gezien en gedaan hebben! We zijn begonnen in Christchurch. De recente aardbeving hadden ze weinig van gemerkt, maar de gevolgen van de heftige aardbeving in 2011 waren nog erg goed te zien. Ongeveer 80% van de gebouwen in de stad was toen zwaar beschadigd. In wat de binnenstad geweest is, waren allemaal braak liggende stukken land en de gebouwen die er nog stonden waren zwaar beschadigd. Het zal nog wel 10 tot 20 jaar duren voordat het weer echt een stad is, heel apart om rond te lopen.

De recente aardbeving was het heftigst in Kaikoura, aan de noordkant van het zuidereiland. De meeste gebouwen staan nog, maar de wegen daarheen zijn allemaal nog steeds gesloten vanwege landverschuivingen en ingestorte rotsen. We zouden afgelopen week naar Kaikoura gaan, maar uiteraard hebben we er nu weinig te zoeken en zijn daarom nu eerst richting het zuiden gereden.

Vanuit Christchurch rijd je in een paar uur het Nieuw Zeelandse hooggebergte in. Wegen door een brede vallei met besneeuwde bergtoppen en helder blauwe gletsjermeren, het is net één grote ansichtkaart. We zijn een paar dagen in Queenstown geweest, waar delen van de Lord of the Rings films zijn opgenomen o.a. bij de de ‘Routeburn Track’ die we deels hebben gelopen. De mist en regen die we die dag hadden gaven de kale berglandschappen en brede rivierbeddingen een mooie ‘mystieke’ uitstraling.

Daarna hebben we een dag rondgereden door het fjordengebied en hebben we een boottocht gemaakt. De grote steile bergen die recht het water in lopen hebben wel wat weg van de fjorden zoals je die in Noorwegen vindt.

Intussen zijn we doorgereden naar Dunedin, een studentenstad in het zuiden waar we vanaf vanmiddag op pad gaan.