nicolevanklink.reismee.nl

New York!

Afgelopen vrijdag ging de wekker al om half 5, want... Om 7 uur vloog ik richting New York! Van vrijdag ochtend tot zondagavond in The Big Apple. Om een uur of 11 was ik in mijn hostel in Upper West Side Manhattan, vlakbij Central Park. Dat was dan ook mijn eerste tripje. Central Park is groot! En super mooi! Heuvelachtig, veel rotsen, open velden waar mensen sporten, veel water en een groot contrast met alle hoge gebouwen die er omheen staan.

Aan het einde van de middag kon ik inchecken in het hostel en ging ik op zoek naar wat mensen met wie ik 's avonds op pad kon. Toch wel raar om dan in je eentje in zo'n groot hostel (700 bedden) rond te lopen. Uiteindelijk ben ik met iemand van mijn slaapzaal en een vriend en vriendin van haar naar een bar geweest. De hele bar was onder de grond en naast dat er live muziek was speelde iedereen er spelletjes: rummicub, tafeltennis, sjoelen, kaarten etc. Wij hebben scrabble gespeeld (toch wel lastig in het Engels) en gepoold.

Vrijdagavond dus nog niet zo veel van de stad gezien, maar dat kwam zaterdag! Vanuit het hostel werden allerlei activiteiten georganiseerd, waaronder een grote tour op zaterdag. Jerry, een gepensioneerde New Yorker liet mij en ongeveer 15 andere toeristen New York zien. En we hebben veel gezien! We vertrokken 's morgens 10.00 en waren na een geweldige dag pas na middernacht weer terug. We zijn begonnen in Brooklyn, daarna de Brooklyn Bridge over richting Ground Zero waar nu 7 nieuwe gebouwen van het World Trade Center worden gebouwd. (WTC 1 is vanaf maandag weer het hoogste gebouw van New York.) Daarna richting Wallstreet en Battery Park, de punt van Manhattan om de gratis ferry naar Staten Island te nemen. Daarmee vaar je langs het vrijheidsbeeld en Ellis Island. De hele tour kostte slechts 10 dollar, dus het was absoluut low-budget. We zijn nergens bij toeristische attracties naar binnen geweest, maar wel bij een paar kerken en een kustgallery. En we hebben vooral veel rondgelopen en verhalen gehoord over verschillende plekken. Geen ellelange verhalen gelukkig, maar Jerry was erg enthousiast over zelfs kleine dingen. Zo zijn we 's avonds een hotel binnen geweest waar je met de lift naar de 48ste verdieping kon. Iedereen verwachtte en uitzicht over Times Square, maar dat was er niet. Het ging om de lift, die inderdaad ook gaaf was. De lift had glazen wanden en ging in de open ruimte van de lobby naar boven, met veel lampjes. Jerry heeft wel 10 keer enthousiast geroepen: 'Look at the elevator, it's great!'. Zie ook de foto!

Verder hebben we 's avonds gegeten bij een heel klein Indisch restaurantje, waar we allerlei kleine gerechtjes kregen, in 5 gangen. Erggg goed! Daarna gingen we naar Times Square met de metro. Wat een licht als je daar de metro uit komt! Het was al lang donker buiten, maar daar leek het wel weer dag. Overal schermen met reclames, posters en video's. Groot! En druk! Wat er nou echt te beleven valt weet ik nog steeds niet precies, maar het was wel indrukwekkend.

We hadden een erg leuke groep met mensen van over de hele wereld, van New Zeeland en de Filipijnen tot Chili en mijzelf en een Duitse jongen als enige Europeanen. We hebben erg veel lol gehad en aangezien drie vrouwen hier in Chicago wonen (maar een paar kilometer van mijn appartement!), hebben we afgesproken hier nog een keer wat te gaan eten.

Zondag was het gelukkig wat warmer weer, want hoewel het vrijdag en zaterdag zonnig was, was het wel ‘waarom-heb-ik-geen-handschoenen' weer. Koud! Zondag ben ik met een Colombiaans meisje van de groep van zaterdag nog een keer Central Park door gelopen en toen kon gelukkig zelfs mijn jas uit. Daarna zijn we nog doorgelopen naar Rockefeller Center, want ik kon New York natuurlijk niet verlaten zonder daar of bij de Empire State Building naar boven te zijn geweest. Aangezien Rockefeller dichterbij was en schijnbaar veel rustiger is, zijn we daar naar de 70ste verdieping gegaan. Super mooi uitzicht over de stad! Central Park aan de ene kant, Lower Manhattan, Empire State Building en het vrijheidsbeeld (verderop) aan de andere kant. En gelukkig inderdaad niet zo druk, dus ruimte genoeg om rustig op de drie hoogste verdiepingen rond te kijken.

Na nog wat meer rond gelopen te hebben moest ik zondag aan het einde van de middag weer richting het vliegveld en was ik even voor middernacht weer in mijn appartement in Chicago! Het was een super mooi weekend en voor mij nu lang genoeg. Nu weer gewoon aan het werk op de universiteit, waar ik nu twee proefpersonen heb gehad voor mijn onderzoek. Maar over alles hier in Chicago volgende keer meer!

Groetjes, Nicole

PS: Voor foto's, klik hier:http://nicolevanklink.reismee.nl/fotos/115380/new-york/

Reacties

Reacties

Laura

Oh... super nice!! Foto's zijn ook echt leuk. Was t ook precies wat je zou verwachten?:p

Kus

susan hoogenboom

fijne verjaardag vandaag nicole!!!

groetjes uit de veen van andré susan en de kids

Egbert en Sita

Hey Nicole, ook zo nog maar even gefeliciteerd met je verjaardag!!!!
Een gezellige dag gewenst en we nemen er hier vast èèn op!

Groetjes van Egbert en Sita

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!