nicolevanklink.reismee.nl

Noordereiland

Noordereiland

Het zit er bijna op! Nog maar 1 nachtje in Nieuw Zeeland te gaan en dan vliegen we voor onze laatste reisweek naar de Cook Eilanden, naar Rarotonga.

De afgelopen anderhalve week hebben we het Noordereiland verkend. Het meest spectaculaire was de Tongoriro crossing, een 20 km lange wandeling door een vulkaangebied. Lopen door het stenige landschap, stenen die warm zijn door de aardwarmte en rookwolken die op willekeurige plekken uit de grond opstijgen. Als extraatje hebben we een vulkaan (mount Doom van Lord of the RIngs) opgelopen/geklommen, 600m steil omhoog zonder pad. Boven was het uitzicht fanastisch: over de omgeving en in de krater.
In die omgeving zijn meer plekken waar de magma heel dicht bij de aardkorst zit, waardoor er kokende meren ontstaan, met allerlei felle kleuren. In een stadje borrelden de putten op straat zelfs! En er is een strand waar heet water omhoog komt als je een kuil graaft, terwijl de zee gewoon koud is.

Verder zijn we naar Hobbiton geweest, de filmset van Lord of the Rings, met alle Hobbit huisjes in het glooiende grasland. Super mooi gemaakt en tof om rond te lopen. Alle films zijn opgenomen in NZ, dus thuis de film maar weer eens kijken!

Het Noordereiland is waar de meeste Maori van oudsher wonen en dat is goed terug te zien in de plaatsnamen. Bijna alles heeft een Maori naam. En dat is een uitdaging. We zijn bijvoorbeeld in Turangi geweest, en Tauranga, Tairua, Tatuanui, Taumarunui, Waihi, Whangamata, Matamata, en nog een lijst onuitspreekbare plaatsen.

Nog een weekje op het strand in Rarotonga (nog zo'n naam), en dan komen we weer naar t veel te koude Nederland!