nicolevanklink.reismee.nl

Rare Amerikanen

Een greep uit de meest rare dingen die me zijn opgevallen hier in de USA.

‘How are you?'
Waarom, waarom wil iedereen weten hoe het met je gaat? Als je echt een gesprek met iemand aangaat, oké. Maar elke ‘Hi' wordt hier gevolg door ‘How are you?'. Voor mij nog steeds een beetje raar als je iemand tegenkomt op n de hal. En bijvoorbeeld de caissiere bij de supermarkt. ‘Hi, how are you?' En dan hoor je te zeggen: ‘Good, and you?'. Maar het maakt mij niet zo veel uit hoe het met de caissiere gaat, en het gaat de caissiere weinig aan hoe het met mij gaat, ik wil gewoon mn boodschappen afrekenen. Daarnaast vragen ze vaak ook nog hoe het winkelen was vandaag, of ik alles kon vinden etc. Heel gastvriendelijk, een stuk vriendelijker dan de gemiddelde Albert Heijn caissiere, maar toch.. Als je haar bij alle 3 mensen voor je hetzelfde gesprekje hoort voeren, is het toch niet zo vriendelijk meer.
Al moet ik hierbij wel zeggen dat ik Amerikanen over het algemeen vriendelijk vind. Mensen zijn bereid je te helpen. Toen ik bijvoorbeeld zondag met een paar mensen een route ging fietsen en we stil stonden om de route te zoeken, kwamen meerdere voorbijgangers vragen of ze ons konden helpen.

Peanut butter
Niets mis met een boterham met pindakaas. Een lepel met pindakaas zul je mij niet zien eten, maar als je het echt heel lekker vindt snap ik dat ook nog. Maar hier gaat echt overal pindakaas in! Koekjes, chocolade, ijs, cakes, overal kan pindakaas in. Iedereen houdt hier van pindakaas, als je iemand blij wilt maken met wat lekkers koop je iets met pindakaas en is succes gegandeerd. Dus als je pindakaas fan bent: ga naar de VS!

Koude koffie
En dan bedoel ik niet van die frappuchino of ice koffie met meer melk en suiker dan koffie. Dat kun je ook in Nederland krijgen. Nee, het gaat hier om koude koffie. Letterlijk: koffie zetten, koud laten worden, liefst wat ijsklontjes erin en drinken maar. Genoeg mensen die een kop koude in plaats van warme koffie drinken elke ochtend. Ik heb een slokje geprobeerd en nee, ik ben geen koffie drinker, maar dit was echt heel vies. Iemand in Nederland die zich voor kan stellen dat koude koffie lekker is? Met ijsthee werkt het trouwens precies hetzelfde. Als je ergens ijsthee bestelt is de kans groot dat je ‘thee zetten, af laten koelen, ijsklontjes erin' thee krijgt.

Verkeersregels
Aangezien ik aardig wat fiets, heb ik te maken met verkeersregels. In Nederland is misschien wel de bekendste regel: ‘Rechts gaat voor', op een gelijkwaardige kruising. Die regel kennen ze hier ook, maar wat hier belangrijker is, is wie het eerst het kruispunt nadert. Niet echt bevorderend voor de verkeersdoorstroming, want in de praktijk komt het erop neer dat iedereen stil gaat staan en brutaalste het eerst het kruispunt oversteekt. Het feit dat hier alle gelijkwaardige kruisingen ‘4-way-stops' zijn, maakt het niet makkelijker. Vanuit elke richting staat er dus een STOP bord. Blij dat ik geen auto heb! Als fietser kun je redelijk doorrijden, omdat een auto een stuk langzamer optrekt, laten ze fietsers meestal voor. (Of omdat ze fietsers eng vinden?)

Reacties

Reacties

Sandrine

Wat leuk om je ervaringen te lezen steeds! Ik ben gek op pindakaas, dus zal de vs zeker op mijn lijstje zetten! Heel veel plezier nog daar, straks ook met Arjan!

xxx

Denise

Haha, super grappig! Leuk al die verschillen!!

xxx Denise

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!