nicolevanklink.reismee.nl

Research

Nog maar een weekje en dat zit mijn stage er alweer op! Het is nu echt constant lekker weer (25+ graden), dus van het weekend staan nog een tripje naar de Indiana Dunes en een bbq bij het strand gepland. Dat is ook een beetje hoe de afgelopen weekenden eruit zagen: veel buiten, strand, hardlopen, fietsen. Vorige week was de Run for the Zoo, waar ik met mijn huisgenoot en een vriendin 10km heb gerend, deels door de dierentuin dus. Dat was... warm! Maar met een tijd van 52.30 mag ik niet geheel ontevreden zijn. En de brunch achteraf was ook erg goed!

Voor degenen die het interessant vinden vandaag iets meer achtergrond over de stage opdracht die ik hier doe:

Er wordt hier in het lab veel gewerkt aan onderzoek naar verbeteringen voor revalidatie van patienten na een beroerte (stroke). Na een beroerte kunnen patienten veel vooruitgang boeken door veel oefeningen en trainingsprogramma's, maar toch blijven erg veel mensen met gestoorde arm, hand, been en voet functie leven, naar schatting tussen 30 en 60%. Er zijn verschillende technieken die gebruikt worden bij revalidatie, waarvan elektrische stimulatie van de spieren er één is. Het is bewezen dat wanneer een patient tijdens de revalidatieoefeningen geholpen wordt door het stimuleren van de juisten spieren, de resultaten beter zijn.

Er is echter ook geen grote groep patienten die helemaal geen beweging meer met hun hand en vingers kunnen maken, ook langere tijd na de beroerte. Voor hen zijn de revalidatieprogramma's met elektrische stimulatie minder effectief (omdat ze vrijwillig dus eigenlijk geen beweging kunnen maken). Daarom wordt er hier gewerkt aan een soort exoskelet of apparaat of ‘mouw' voor patienten met een ernstig verstoorde handfunctie. Iets wat ze permanent kunnen dragen in plaats van alleen voor training. Door de juiste (combinatie van) spieren te stimuleren moet het voor hen mogelijk zijn weer (grove) handbewegingen uit te voeren.
De stimulatie zal worden aangestuurd door de kleine nog aanwezige vrijwillige spierspanningen (EMG) op te vangen. Dit is weer een ander deel van het project, waar iemand anders aan werkt.

Voor mijn onderzoek ben ik op zoek naar de juiste combinatie van spieren om de hand te laten openen en een functionele grijp beweging te maken. Bij ernstig verlamde patienten zijn de elleboog, pols en vingers in relaxte houding geflext, gesloten: openen (extensie) is dus de moeilijkste taak. Door te testen wat mensen vrijwillig kunnen doen en wat het effect is van stimulatie van verschillende combinaties van vinger, duim en pols extensor spieren, probeer ik de beste combinatie te vinden.

Bij 15 patienten heb ik met behulp van oppervlakte elektroden de handspieren gestimuleerd en met behulp van een camera en infra-rood markers op de hand kan ik achteraf de bewegingen van de hand volgen. Bij het berekenen van alle posities kwam een hoop vector wiskunde kijken, dus ik heb mijn ‘afstand-van-punt-tot- vlak', ‘parallelle-vlakken-door-punt' etc. weer goed opgehaald.
Hetgene waar ik me nu op richt is hoe ver de hand kan openen (afstand tussen duim en wijsvinger). Ik hoop dat één van mijn combinaties van spieren die ik gestimuleerd heb significant beter is dan wat de patienten zelf konden, maar omdat veel van mijn proefpersonen (welliswaar langzaam) toch vrij ver konden komen, kon dat nog wel eens lastig worden... Ik had eigenlijk wat meer mensen moeten hebben die echt geen beweging in hun hand hebben, maar van tevoren, tijdens het selecteren van de proefpersonen was het vaak lastig in te schatten hoe goed ze waren.

Ik ben nu bezig met het laatste deel van mijn data-analyse en moet donderdag mijn eindpresentatie geven hier. En dan ga ik volgende week zaterdag Arjan van het vliegveld halen en is het tijd voor nog twee weekjes vakantie voor ik terug naar Nederland kom!

Groetjes, Nicole

PS: heb ook weer een paar foto's geupload.

Reacties

Reacties

Laura Deden

Leuk om weer een verhaal van je te lezen en ook wat over je onderzoek! Veel succes nog de komende week en geniet daarna heerlijk van je vakantie met Arjan!
xx Laura

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!